26.1.2018 Tiskové zprávy
Dva diskusní souboje prezidentských kandidátů Miloše Zemana a Jiřího Drahoše se výrazně odlišovaly ve dvou ohledech: v kázni publika a intenzitě moderace. Zatímco v prvním střetu v pořadu Česko hledá prezidenta na Prima FTV kandidáti většinou svoji promluvu nedokončili, v Prezidentském duelu na ČT i přes výrazně intenzivnější moderaci domluvili převážnou část svých replik. Výkony obou diskutérů byly v obou případech ukázněné, což nelze říci o obecenstvu při debatě na Prima FTV. Ukázala to analýza výzkumné společnosti Media Tenor.
První přímá konfrontace obou prezidentských kandidátů, která se konala v úterý večer na Prima FTV, byla charakteristická především intenzivním zasahováním publika do promluv obou hostů, a to nejčastěji při proslovech Jiřího Drahoše. Zatímco Miloš Zeman bez přerušení dokončil přibližně polovinu svých proslovů, u Drahoše se tak dělo v 37 % případů. Při včerejším duelu na České televizi publikum do debaty téměř nezasahovalo a kandidáti tak zdárně dopověděli dvě třetiny svých replik.
Přerušování hostů v diskusi veřejnoprávního média tak nejčastěji obstarávala aktivně moderující Světlana Witowská, která se doptávala a dožadovala zpřesnění vyslovených faktů. „Rozdíl v intenzitě a způsobu moderace obou pořadů byl značný. Zatímco Karel Voříšek v pořadu ‚Česko hledá prezidenta‘ nechával diskusi plynout a inklinoval k moderaci ve smyslu předávání slova, Světlana Witowská si vzala slovo více než čtyřikrát častěji,“ vysvětluje ředitel Media Tenoru Pavel Herot.
V obou pořadech platilo, že hosté spíše dodržovali diskusní kázeň: Ve valné většině respektovali otázky kladené moderátorem či moderátorkou. Pouze v jednotkách případů si hosté skákáli do řeči. Jako neukázněné jsou přitom klasifikovány případy, kdy se host dopouští vyhýbavé odpovědi, inklinuje k nežádané seberealizaci nebo přerušuje druhého diskutujícího či moderátora. „V diskusích s politiky běžně zaznamenáváme hodnoty nekázně kolem 30 % a více, výjimečné rekordní výkony přesahují i 75 %. Nízké hodnoty v rozsahu 10 až 21 % ukazují na respekt k protikandidátovi i k autoritě moderátora či moderátorky,“ dále doplňuje Pavel Herot.
Data vychází z posouzení dílčího parametru kázně hostů, která jedním z kritérií kvalitativní analýzy diskusních pořadů, kterou Media Tenor aplikuje už více než 15 let. Metodiku Media Tenor v minulosti nasadil v analytických projektech pro ČT, ČRo, RTVS, TV Nova, ale dříve také Deutsche Welle nebo SABC (veřejnoprávní TV JAR).
Na úrovni projevu aktérů diskuze umožňuje metoda zkoumat jejich kázeň, resp. nekázeň. Tento parametr hodnotí formální kázeň, nakolik hosté vstupují do moderátorových replik, nebo do promluv partnerů diskuze. Je zde zohledněna i obsahová kázeň – tedy to, zda se host drží tématu vzneseného moderátorem.
Media Tenor nabízí ucelený soubor analytických služeb založených na obsahové analýze médií, které poskytují zpětnou vazbu komunikačním aktivitám a přesně vyhodnocují kvantitativní a kvalitativní aspekty mediální publicity. Analytický a konzultační servis využívají firmy, státní správa, samospráva, politické subjekty, PR agentury, redakce médií nebo akademici. Společnost s českými vlastníky je partnerem mezinárodní asociace kanceláří Media Tenor. www.mediatenor.cz, http://www.facebook.com/MediaTenorCZ
Media Tenor - debaty kandidatu 26012018